RSS

reteta de minune

09 Noi
cum se prepara o minune? giizas, pai io sa va spui? se face  simplu. 
simplu, simplu,  da’ daca nu stii reteta…  io, cinstit,   as vrea s-o stiu p-aia  cu apa si sampania. a, era vin? buun si-ala.
 da’ de-acu, da’ de-acu gata, s-a sfirsit cu lipsa de retete de minuni, poftiti de aflati cum sa faci, minune mare,  din dovleac, peste! ceea ce e mai original decit mult peste din putin peste. parerea mea ca doara deh, minunea mea.
 
ingrediente: 
se ia o toamna.
 toamna asta.
ba mai bine se lasa toamna acolo unde-i, ca sede bine, si se culeg bostanii din gradina.
 
mod de preparare:
din bostani  se face supa, placinta, sos, lasagna, crochete, supa , placinta, sos, lasagna, crochete  si criza de isterie ca ce sa (ma) mai fac cu-atitia bostani.
dupa ce-a dat isteria’n clocot  , se ia un praf de inspiratie divina si se  pun vro trei bostani in fata càsii. 
nu se pune pancarta cu ” gratis om mee te nemen” ( scapati-ma de belea– n.t.) , ca presupunem ca doara n-o sa creaza ai de-or trece p-acilea c’am ornamentat pt halouin;
 se pot pune si mai multi, da io m-am spetit doar cu vro trei ca era roaba pi jeanta si deh, pa vremea cind urmam io cursu de robie, taman la capitolu aer comprimat si ventile  am catadicsit sa absentez ca trebia sa nasc, de-aia nici n-am mai dat restantele, ca cursu de scutece si biberoane parea mai important, ca parca  ce stiam io ca copiii ies cam repede din scutece, si iote-ma acu insuficient calificata..anfen, copchiii….asta-i alta scuza, alta mincare de peste, alta minunatie, sa videm mai departe ce si cum cu reteta:
 
mod de preparare in continuare:  
se deschide usa cind auzi soneria.
 anfen,  po s-o deschizi si daca n-ai auzit soneria, ca ce ma bag io cînd deschide omu usa lui,  da’ s-ar prea putea sa nu  dai cu ochii de -o femeie  cam zgribulita asa, care te‘ntreaba daca-i dai voie sa ia un bostan din fata càsii.    
tu-i zici ca oho, ia-i pe toti , si daca mai vrei, iti mai dau.
se merge in gradina si  se mai iau doi bostani . se ramine cu gura cascata cind femeia, care suise deja p’aia trei in otomobil si se repezea de-acuma sa te-ajute cu ai’laltii,  te’ntreaba daca cumva poa sa-ti faca vro placere cu vro citiva, atitia cite guri flaminde ar fi’n  casa , pastravi.
se inchide gura, da repede se  deschide din nou ca sa’ntrebi ca prostu „vrei sa zici peste?”… si se’nchide din nou ca sa te’ntrebi in gind daca cumva i-o vinde mai scump decit in carfur.
 
se ramine cu gura si mai cascata cind femeia zice ca stii, fi-miu mere saptaminal la pescuit, io acuma de la el vin, si-am doo sertare pline cu virf de pastravi in congelator, de-aia  vreau sa ti-i dau tie asa, in locu bostanilor, pe-astia . da’ tre sa-i cureti, te descurci?.

 

penca esti cu gura prea cascata, n-ai cum sa zici de eleganta asa ca o, vai, da nu e nevoie, ci zici fericit si bucuros si multumit iiii, chiar asa?, multumesc mult, ma descurc, ma descurc! 

 la cit de cascat esti , nu s’daca po sa zici un   ooooooomaaaaaigaaaat, cind zice stii ce, ia-i de fapt  pe toti!  opt. 8!! o-pî-tî!!! asa ca deci po sa cazi pe spate.
nu de alta , da’ tot aveai de gind sa cumperi  peste azi! da chiar atita?!
 
 
  iote  coincidenta:  la radio toma se desfasoara slagaru „cine-a pus bostanu’n drum, ala n-a fost om nebun, ala a fost om cu minte, cine-o face ca el , ca el o sa pateasca. poate.”  inchei si io odata cu el: urmati , deci , reteta, si cine stie… doamne’ajuta!
P.S. oarecum pesimist – femeia locuieste p’acilea, da-i de fel   grecoaica….
P.P.S. rozuliu – ….da ce naibii, n-or fi numa grecii oameni minunati!

 

 
 

 

 

17 responses to “reteta de minune

  1. ciocolatacupiper

    Noiembrie 9, 2010 at 11:14 am

    ” Fi primul căruia să-i placă acest articol” – fii tu mai putin zgircit cu i-urile!

    Apreciază

     
  2. pinguilde

    Noiembrie 9, 2010 at 6:15 pm

    Gata, te-am salvat de fi. Stii, am inaintat protest si la wordpress. Fara rezultat. Cica tre’ sa propui corectura pe pagina lor specializata. Unde insa sunt mai numerosi entuziastii agramati. :sigh:

    Dar pentru altceva am venit. Noi ne luptam cu dovleacul urias de la Billa. Singur. Retete multe se poate sa primim? :clipitor din gene:

    Apreciază

     
    • ciocolatacupiper

      Noiembrie 10, 2010 at 10:20 pm

      (:încruntari din sprîncene:)retete multe…retete multe… of, iar cineva care ma supraapreciaza!
      io cre ca nu de retete ai nevoie, ci de cîtesva informatii tehnice ca sa po sa faci din el ce vrei.
      aceste informatii sint, de fapt, una: dovleacu se preteaza la orice fel de tehnica de gatire, deci si la orice reteta!
      se preteaza , donc, si cam la orice fel de carne, dar ca sa eviti o farfurie prea dulceaga, tre data atentie asezonarii si condimentarii.

      vrei sa faci frites flamandes din d-nu dovleac? apai atuncea taie-l in bîrne de +/- 12mm si baga-le la friteuse (da’ numa dupa ce le-ai oparit 1 minut in apa sarata, le-ai scos din apa clocotinda si le-ai bagat in apa rece ca gheata, le-ai scos din apa rece ca gheata si le-ai uscat cu’n stergar sau hirtie).cind sint gata fritele de dovleac??? apai dupa citeva minute (la 180°C- temperatura ideala pt multe chestii atit la cuptor cit si la friteuse), nu stiu cite, tre sa gusti si sa observi comportamentul culorii fritelor (nu pune multe deodata!)

      Tehnica asta a oparirii e buna si’n cazu’n care vrei sa faci o lasagna sau couscous. sau orez. sau …quinoa;)

      Pt lasagna tai fîsii, pt restul cubulete ( bineinteles ca nu-i nevoie sa ai fisii la dimensiunea foilor de lasagna, importanta e grosimea lor: sa fie cit de cit egala si cam de juma de centimetru). timp de oparire : 1 minut, apa tre sa clocoteasca si sa fie sarata bine, iar apa in care racesti , rece ca gheata. in apa asta rece lasi produsele atita cit le tre sa sa raceasca, nu mai mult.

      pt lasagna (ca si pt orice alta realizare) urmezi pasii de dans clasic: mai intîi sos (de rosii, mmmmm! sau smîntina, mmmmmmmmmmmmmm! sau rosii si smintina, Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!), apoi foi de lasagna, apoi foi de dovleac, apoi o brinza (dupa esperienta mea: brinza albastra amestecata cu brinza proaspata, sau ricotta – ca de unde urda?!- amestecata cu brinza proaspata cu ierburi si umpicut de usturoi)…si asa mai departe…

      pt risotto: faci risotto cu vin alb si zeama de gaina, apoi adaugi cubuletele oparite in ultimele 5 minute de coacere. a nu se uita parmezanul (gran padano, pecorino) in ultimul minut de coacere.si nici patrunjelul, sau rucola, sau …sau cum i-o zice , domne, acolosa la el in Romania? io-i zic acu chive(s);;)

      pt couscous: adaugi cubuletele tot asa, mai la final, cind sint celelalte legume aproape gata. care legume: ardei gras, varza de bruxelles, vinete…

      supa poti s-o faci mai asa si pe dincolo prajind odata cu ceapa si ceva condimente asiatice in pudra. apoi pui cuburile -neoparite – de dovleac, le lasi sa se incalzeasca -prajeasca, apoi adaugi zeama de legume (sau de pui). cam in zece-15 minute e gata ! ai de gind sa pui supa la congelator, pentru alta zi de alint, nu lasa supa sa fiarba complet, ia-o de pe foc cu 5 min inainte de a fi gata(cind se simt cuburile inca ferme la pipait. n-o pune la blender, asta o sa faci dupa ce o scoti de la congelator si ai fiert-o cam 5 minute(atentie cu condimentele, prin congelare gustul lor se accentueaza)
      si mai repede e supa gata daca dai doleacul prin razatoare, da’ nu cre ca vrei sa te descotorosesti repede tocma de el;;)

      ce vreau sa zic cu cubulete: pai… cubulete! dimensiuni milimetrice. hai, bine, de 1 cm, da’ nu mai mult.

      tehnica datului prin razatoare e buna si la obtinerea sosului (fierbi dovleac ras in lapte cu sare, piper, salvie, hrean ras, tarhon…ce vrei tu…. la o masura de dovleac se pun doua de lapte, apoi se lasa sa fiarba bine, pina mai ramine o treime. treimea asta se da la blender. daca e prea si prea viscos , sosul se mai lungeste cu lapte cald, sau cu smintina(po sa’ntingi cu telina sau cu andive in sosu asta, zic io)………….hai ca nu ma mai lasa wordpres sa ma lalai: cam asta fu! o fii(al doilea i e pt mai sus;;). hehe, nici acu nu mi-a trecut) de folos?

      Apreciază

       
  3. meninne

    Noiembrie 9, 2010 at 7:43 pm

    esti fenomenala! dau din coada de fericire ca ti-am gasit blogu…sunt grabita ca mi-s rufele la soare, si copii cer mancare…dar esti buna la casa omnului sa pui un zambet sau chiar un hohot de ras acolo unde e nevoie…plus, pozele cu mancare sunt fantastice, eu daca nu vad poze nu citesc reteta! te pup dulce. spor…la trait viata in fericire…ca la bucatarie stiu ca ai deja!

    Apreciază

     
    • ciocolatacupiper

      Noiembrie 10, 2010 at 8:22 pm

      sînt, sînt! si cu coada’ntre picioare pen ca nu dau de blogu tau… ca deh, cin’ ma pupa dulce, e atuncea p’ala vreau sa-l vaz mai in detaliu…mersi pentru urare, ti-o’ntorc bucuroasa cu virf si’ndesat! de-atita spor, facui ciuperci(hoh, inca sint in za mud for compleining)…ciuperci, da, da, (si) in bucatarie!

      Apreciază

       
      • meninne

        Noiembrie 11, 2010 at 3:23 am

        oh, stai lini, de blogu meu nu dadusi ca e pitulat bine, nu e pentru public ca scriu acolo numai cand sunt suparata rau…daca iti zic ca nici nu mai stiu parola…lucru bun la o adica…ca decat sa imi perpetuez supararea la o adica ma calmez mai repede asa. sincer, numai refulari amoroase pe acolo…dar de vreo doua luni a iesit si soarele (un fel…inca nu stiu de e cu dinti sau de care) pe strada mea!

        Apreciază

         
      • meninne

        Noiembrie 11, 2010 at 3:25 am

        o sa ma detaliez aici, la tine in bucatariacusufletsiominteefervescenta.

        Apreciază

         
      • meninne

        Noiembrie 11, 2010 at 3:35 am

        pe fff scurt, traiesc intr-o padure din america cu doua copilite ce mi-s lumina ochilor. teoretic „stau acasa si nu fac nimic” practic nu stau de la 7am pana la 8pm, ma bucur de viata din dotare si mai mult de libertatea pe care o am de a face ce vreau, cand vreau…care in principiu consta in a-mi ingriji copii cum trebe, a ajuta vecinii pe unde si cum pot, sunt implicata in tot felu de voluntariate in „domestic violance”, prevention in printzip…si obligatoriu imi termin ziua cu un film. te pup, tot dulce. by the way, je m’apelle monique.

        Apreciază

         
  4. Angela

    Noiembrie 10, 2010 at 11:32 pm

    Iubita meaaaaa! Acum aflu motivul absenţei: e cu ochi :)) să-ţi trăiască, să crească mare şi să ne dai poze :*

    Apreciază

     
    • Angela

      Noiembrie 10, 2010 at 11:34 pm

      ups! am recitit şi mi-am dat seama că-s toantă. să mă ierţi, rogu-te🙂

      Apreciază

       
      • ciocolatacupiper

        Noiembrie 11, 2010 at 1:09 am

        hahaha, bine ca nu-mi cereai ratzeta! (da’ sa stii ca’ntr-un fel ai nimerit-o chiar la fix!)

        Apreciază

         
  5. windwhisperer

    Noiembrie 11, 2010 at 2:00 am

    OOOOcevesteMINUNATAAAAAAAA
    un dovleac lat cat o roata
    a facut minuni pe strada, cand i-a trebuit o vara…. luminii-
    Tie sa-l …coaca :):)
    big hug…. xoxoxo
    si pana nu zici minunea pastrav umplut cu dovleac or viceversa, nu cred ca… dezminti de ingheata…pestele 🙂
    XXX j

    Apreciază

     
    • ciocolatacupiper

      Noiembrie 11, 2010 at 3:37 am

      🙂 cu fenicul linga, cre c-ar fi stat bine dovleacu’n pintecele pastravului, da’ mie mi s-a acrit de dovleac, asa c’am facut pestele à la meunière, cu muuulta lamîie. ah, ce bine-mi prinde hugu’ de la tine! xxx

      Apreciază

       
  6. ciocolatacupiper

    Noiembrie 11, 2010 at 3:44 am

    monique- enchanté! me jane, ups, vrui sa zic Luminita:) si io la fel: stau acasa si nu fac nimic (deci voluntariat si de-astea). da’ n-am padure, doar cîmpuri si cimitiru mai incolosa

    Apreciază

     
  7. meninne

    Noiembrie 11, 2010 at 8:33 am

    oh,draga mea luminita…nu stiu care e mai bine asezata geografic…eu cu padurea (care spre bucuria mea e cel putin juma verde tot anul si plina mereu de veverite, capriore sau iepuri) sau tu cu campurile tale (care daca nu ma insel iti pun bunatati pe masa)…lasa, sanatate sa fie si noi sa ne bucuram de toate cele. sa nu imi spui ca painea homemade o faci cu manusita ta din skrechi ca inebunesc. eu o fac la masina…nu am mai cumparat paine de 3 luni…nu stiu daca e semn de ticneala sau sunt pe drumul cel bun. oricum…imi e dor de alea 3 luni din fiecare vara care s-au redus la una si juma (decand am copile) petrecute la bunica unde sa mananca totul fie homemade fie din gradina! aici ma uit chioras la „organic” food care arata mai umflata decat cealalta si ma intreb cum pot fii americanii astia asa de …dumbi!

    Apreciază

     
    • ciocolatacupiper

      Noiembrie 11, 2010 at 6:28 pm

      ah, pai e bine aci, cu cîmpurile, ca le am la indemina si-as putea sa mi le iau cind vreau. si vreau, da’ nu stiu inca bine de ce înca nu poci:)
      citeam intr-o carte a unei italience specializate’n pîinuri (Ursula Ferrigno)ca pînea americana contine asa de multi amelioranti, incit si dupa citeva saptamini de la iesirea din cuptor, tot proaspata e! oooo maaaaai gaat!!! deci esti pe calea cea buna, à mon avis. n-am masina pen’ca-mi place sa ma minjesc pe miini si penca-n masina aluatul nu e framintat, doar sint amestecate ingredientele, ori framintarea e ff importanta pt calitatea nutritiva a piini(fara framintat n-au glutenii si amidoanele posibilitatea sa se manifeste asa cum tre). mais attention, nu ma invidia prea tare, ca cea mai multa pîne acilea’n casa vine de la magazin, fenomenala de mine n-are zilnic aluat sub unghii

      Apreciază

       
  8. meninne

    Noiembrie 11, 2010 at 7:12 pm

    aha…intelesei cum sta treaba…acuma dintre cele doua rele (1.paine americana…care oricum eu nu o cumparam ca e dulce si aiurea dar luam de aia de la brutatarie de mi se strangea inima de cati $$$ dadeam pe ea, 2.paine curata dar neframantata) se pare ca l-am ales pe cel mai putin rau. lasa…la paine nu ma simt asa vinovata…da sa vezi vina la mamaliga…ca fac numai din aia instant, nu ca bunica ce mesteca in ea o ora! ce-a facut civilizatia asta din noi, frate! sper sa stai la uscat si caldut…aici, imi e rusine sa spui (eu clar am un complex ce vina ca am viata buna) e soare si tot in jur de 22 celsius se invarte vremea.
    as vorbi cu tine toata ziua…dar iar mi-s rufele la soare…si copii o sa ceara mancare soon! te pup tot dulce.

    Apreciază

     

Lasă un răspuns

 
