RSS

som(o)n usor

11 Mai

mincare de vara, c’ acilea-i cald.

afara.

DSCN4600

cum se face:

unu– se ia un prealabil. in el se prajesc semintenii. fara ulei. apoi, vinetele pane. tot in prealabil, cu razatoarea de trufe, se rade parmezan, ca n’avem trufe, aolio si vai de noi!

doi cartofii nou-nouti se taie’n unu, doi, unu doi, faceti toti la fel ca noi, patru. se pun intr-o tava deja fierbinte, cu o lingura de ulei (de orez, acilea) deja fierbinte, in cuptorul deja foarte fierbinte. mai departe se descurca ei, da’ noi ii mai zgiltiim din cind in cind, sa-i trezim la realitate. ca cine stie!?

trei -se construiesc  machete ale turnului din Pisa din feliile de vinata pane. le tencuim  cu parmezan, naturalmente, c’am zis Pisa, nu Eiffel. (pin’s-ajunga pe farfurie, turnu’ se da citeva clipe la cuptor, pe functia grill)

patru – se concaseaza rosiile si se stropesc cu otetu’ (de orez, acilea…  ai nau, darling, aiv gat an obsesan! )n care-am dizolvat niste sare de mare.

cinci– se fierbe somonul la aburi de zeama de struguri californieni in care inoata o legatura  de marar, una de patrunjel, si nici macar umpicut  de untura de catel.

cam asa, deci.

nota numa’ pentru cine vrea sa-i fie som(o)nu’ntr-adevar usor : inainte, intre, si dupa punctele unu, doi, trei, patru si cinci, se impune a se acorda aceeasi – daca nu chiar mai multa- importanta ca gatitului,   si sauvignon-ului blanc! sau ce-o fi acolo, numa’ sa fie.

si’nca una, de dezvat:

DSCN4601

 

12 responses to “som(o)n usor

  1. ana

    Mai 12, 2009 at 5:14 am

    asta-i chiar usoara; de facut, ca la gust nu stiu cum o fi; dar daca vine de la tine e musai bun; dar….ulei de OREZ…otet de OREZ? si daca n-am? nu mai iese bun?

    Apreciază

     
  2. sidi2u

    Mai 13, 2009 at 11:00 am

    Ce bine arata somonul. Mmmm, cartofii noi merg cu orice, oricand, oriunde. D-aia nu slabesc…😉

    Apreciază

     
  3. windwhisperer

    Mai 15, 2009 at 12:39 am

    ::) daca n-avem „prealabil” precis ne iese un Solomon !
    Incepi sa tragi chiulul🙂 hahah
    ce zic „mancaciosii”??? caci ai mei sa nu vada … fishi things…
    (_)> sauvignon blanc , (_)? cheers la cunoscatori !!!

    Apreciază

     
  4. ciocolatacupiper

    Mai 15, 2009 at 11:51 pm

    ana- si la gust e usor, datorita prelucrarilor (si ne-) diferite ale ingredientelor. hehe, ma flatezi, dar daca rosiile si vinetele nu ar fi avut gust bun, nici bucatarul bucatarilor n-ar fi avut ce sa scoata din ele. asa si cu somonul, si cu toate. eu doar am nimerit de le-am facut bine…aiurea, ce modesta sint!! domne, ingredientele au fost bune, iar eu mi-am foarte dat silinta. deci, colaborare perfecta, as zice:)
    e, ulei sa fie, n-ti trebuie neaparat de orez. la cartofi, de fapt, niste grasime de porc ar fi si mai si!!! sau de rata… sau gisca…mmmmmmm

    sidi- daaaa, cei noi merg chiar si numai cu ei si ceva sare! (si eu cu ei… si tu… deci tu mergi cu mine, eu cu tine, noi cu cartofii…am avut maliga cu brinza la cina,pe la orele opspe, acu e doua, mi-e foame , cre ca de-aia fac asa)

    wind-🙂

    ;;)

    mincaciosii au voie sa zica doar ca e bun;;) , nazuri sa faca la ei acasa. am zis!
    taman ziceam ca mi-e foame, dar la ultima ta fraza mi-am dat seama: de fapt, mi-e sete;;)
    xxx

    Apreciază

     
  5. sidi2u

    Mai 18, 2009 at 2:38 am

    Aha, fetelor, in vino veritas.

    OK, va las, mi-ati adus si mie aminte de „temelie”. E blanc si al meu…😉

    Apreciază

     
  6. gingav

    Mai 22, 2009 at 2:08 pm

    somonu-i bun de capul lui, ii prezint doi bobi de sare si-i las sa stea de vorba, ei doi in staniol. pe gratar. :p

    hei, de pignoli n-ai spus nimic! sint pignoli acolo-n salata, sint, sint, stiu ca sint pignoli! i know it, i know it!

    Apreciază

     
  7. ciocolatacupiper

    Mai 22, 2009 at 3:40 pm

    sidi- numa’n vin?😉

    gingav- se vede ca stii bine ce-i place somonului. sper , inspre binele lui, ca e vorba de sare de mare, de-aia grunjoasa:)
    en papillotte, la aburi sau in unt, somonului (si oricarui peste) nu-i palce …gingaveala, se face gata cit ai zice peste . asta uita multi , si-apoi dau vina pe el, saracul, cind el e-asa de nepretentios, de fapt.

    e, asta cu semintele (nu-s numai seminte de pin aici, ci si de floarea soarelui, dovleac si in) e-o slabiciune de-a mea, nu vrui s-atrag atentia lumii asupra ei;;)

    Apreciază

     
  8. gingav

    Mai 22, 2009 at 4:12 pm

    hahaha!

    „se face gata cit ai zice peste” – trebuia sa stiu asta acum trei ani, cind am prajit un diavol de mare… si l-am prajit… si l-am prajit…

    Apreciază

     
  9. ciocolatacupiper

    Mai 22, 2009 at 4:43 pm

    gingav- rar mi se’ntimpla sa nu salivez cind e vorba de mincare, dar la diavolul de mare fenomenul e de-o amploare ingrijoratoare. sper sa nu ma deshidratez, si ca bunaciunea asta de o sa fie in curind in ieftinire in magazin:)

    Apreciază

     
    • ciocolatacupiper

      Mai 22, 2009 at 5:00 pm

      si inca ceva, desi n-o fi cazul dupa intimplarea aia blestemata, dar apropo de ea: plimba-ti degetele pe pestele(carnea) crud(a), fa cunostinta cu structura lui inainte de gatire; apoi, in timpul gatirii, repeta plimbarea. asa-ti dai seama daca-i gata.
      si nu uita ca procesul de gatire continua si dupa ce ai intrerupt sursa de caldura, chiar si pe farfurie.

      Apreciază

       
      • gingav

        Mai 22, 2009 at 5:27 pm

        carnea aceea era ca un cauciuc. de unde sa stiu eu ca exista asa pesti? care „se tin” ca nebunii?

        …si cauciuc a ramas pina la sfirsit.

        asa ca sper sa vina ieftinirile de care vorbesti. ca sa ma inveti.🙂

        diavolul de mare e singurul peste de care mi-e teama.

        Apreciază

         
  10. ciocolatacupiper

    Mai 22, 2009 at 6:21 pm

    e foarte ferm, dar nu uita ca pestele-i peste, si nu se prajeste , si prajeste…si prajeste:)
    poti sa si gusti din el asa crud, ca sa-ti aprofundezi cunostinta despre structura lui , nu praji prea mult in acelasi timp, nu infinge furculita in el (da , ca sa nu piarda din umezeala, valabil la orice carne), sacrifica o bucata si taie din ea ca sa controlezi gradul de coacere, ca-i mai bine asa decit sa ratezi totul.
    phiii, ce te tot sfatuiesc eu, iar mie, pina acum, nu mi-a iesit diavolul asta niciodata per-fect:D

    Apreciază

     

Lasă un răspuns

 
