RSS

gata cu vacanta!

04 Sep

am umblat pe strazi

 (LILLE- tot cautind cazare pe net, cind am ajuns acolo cunosteam deja toate numele strazilor din centrul istoric! oras mare si frumos, dar la capitolul mîncare il se passe quelque chose de misérable , de la o vreme, in Francia, deci si in Lille: nu tu un boulanger adevarat, nu tu un restaurant nemichelenizat unde mazarea se scoate din teci si nu din congelator. )

 (IEPER – YPRES, in vestul îndepartat al Belgiei. centru economic important pe vremea nu mai stiu caruia dintre Ludovici, facut praf si pulbere in primul razboi mondial, reconstruit dupa documente sau in combinatie cu arhitectura moderna,

ca aici:

oras frumos in felul lui, plin pîna la refuz de turisti britanici, acum aflat sub stapînirea regelui automobil:

 n-am vazut straduta, cit de ingusta, sa nu aiba parcari macar pe un sens. dar n-am vazut nici parcari subterane,deci  de-aia)

(NIJMEGEN -cel mai vechi oras olandez)

( A BRIDGE TO FAR -podul cu batalia pentru Arnhem. podul cu filmul)

am umblat prin nisip

(OOSTENDE – 16 august, 25 de grade . oh, pardon, e invers: 25 ugust, 16°C)

am umblat prin cimitire

(TYNE COT – cel mai mare dintre multele cimitire din cel mai vestic colt de  Belgie:12 000 de soldati din Commonwealth! merita un articol aparte, vizita acolo mi-a dat aceeasi senzatie pe care am avut-o la Auschwitz)

am umblat  prin paduri

am umblat prin cîrciumi

(nau picciahr)

si prin piete

 

dar acum e vremea sa ne intoarcem la o(l)itele noastre.

si sa facem un meniu pe baza de mere.

începem cu supa de mere cu telina:  simpla ca si felul doi (gratin de praz si mere cu gorgonzola), putin laborioasa  ca si desertul(crumble -evident – de mere)

SUPA- un cartof, doua mere si o telina ajunsa la ideala greutate de 500 de grame se dau prin razatoarea mare. se lasa sa asude in putin ulei, apoi se se fierb cam 20 de minute intr-un litru de zeama de legume. se paseaza, apoi se potriveste de gust cu sare, piper , un praf de chimen si smîntina. daca nu mai putem de-atita simt estetic, se orneaza cu coji de mere taiate fideluta si prajite scurt si hotarit in foarte putin ulei. aca nu, se consuma asa, neîmpopotonata.

GRATIN de mere si praz- (pentru vegetarieni(patru) se serveste  cu cartofi sau orez. pentru noi astialantii, cu cartofi si o bucata buna de porc)

– partea alba a prazului se taie in felii( 500 g), apoi se fierbe in apa sarata pret de doua minute. se scurge bine. (partea cu frunzele am folosit-o la zeama de legume, impreuna cu  ceapa, morcov, telina si bouquet garni)

merele (trei) se taie in patru, se curata de coaja, se taie felii subtirele, se amesteca cu prazul bine scurs. 

– merele si prazul – potrivite de sare si piper si aromate cu frunzulite de cimbru- se depun intr-un vas uns cu unt. se adauga pe marginea vasului o suta de mililitri de smîntina , iar deasupra se farimiteaza o suta de grame de gorgonzola. mai trebuie doar sa adaugam o lingura -doua de migdale feliate si  trei- patru  de  seminte de pin, dovleac sau floarea soarelui ( sau toate la un loc), si e gata si felul principal.

ah, bineinteles ca trebuie bagat la cuptor, la cam 180°C, pentru vreo 35 de minute, altfel nu va arata asa

iar pe farfurie asa

a fost simplu pîna aici? a fost, pai io ce-am zis?!

pregatirea crumble-ului dureza mai putin decit ii trebuie gratinului sa seada in cuptor, asa ca cine vrea poate sa ia o mica pauza. da’ mica, ca io m-apuc deja de

CRUMBLE- 175 g de faina se amesteca cu 100 g zahar si pudra de scortisoara(nu prea multa, ca mai punem si in mere). se masoara o suta de grame de unt(re-ce), dupa care se ajunge la partea cea mai placuta ( anfen, mie cel putin imi place sa-mi bag mîinile’n castroane. in alte parti, imi mai bag si picioarele, cîteodata) : amestecarea ingredientelor cu virful degetelor.  intentia e sa obtinem o compozitie firmituroasa dar nu prea fina, deci lucram repede

pîna curatam cele patru mere, pina le taiem in felii subtiri, pîna le amestecam cu sase linguri de zahar brun, doua de zeama de lamîie , o suta de grame de stafide (spalate in apa fierbinte, scurse si uscate)  si sortisoara(nu prea multa, am pus si in compozitia de aluat, remeber?), punem compozitia de crumble în frigider.

odata scos gratinul din cuptor, scoatem si crumble-ul din frigider si punem termostatul pe 200°C. merele si toate cele le punem intr-un vas  , apoi punem tot ce-i crumble deasupra. presam usor cu mîna deasupra , bagam vasul in cuptor pentru vreo 25′ (timpii sint daor indicatie, ei sint mereu variabili, in functie de cuptor. mai putin de 25′ nu prea-i bine s astea desertul acolo, mai mult e foarte posibil: totul e sa fie rumenit crumble-ul. sau gratinul. sau ce-o fi. nu?)

in astea aproximativ 25 de minute avem timp sa ne mîncam supa si gratinul, si sa ne gindim daca’nnobilam crumble-ul de mere cu inghetata.  sau cu frisca.

deci, cu frisca (batuta pe trei sferturi, nu teapana)

si gata cu merele. cu cele din pomul nostru, adica. mîine culeg pere.

 
2 comentarii

Scris de pe Septembrie 4, 2008 în nici blog fara pîine, vacanta

 

2 responses to “gata cu vacanta!

  1. Sidi

    Septembrie 6, 2008 at 7:13 pm

    Bine (c-)ai revenit! Se pare ca si pe voi v-au urmarit norii in vacanta.
    Supa de mere facea matusa din partea bozgora a familiei. N-am gustat niciodata. Poate ca o sa o incerc si eu o data si-o data. Dar sa stii ca crumble-ul e pe lista. Yummmm…

    Apreciază

     
  2. sidi2u

    Septembrie 10, 2008 at 1:22 am

    No lasa ca la noi au fost 29 de grade si + in 1 septembrie si acum sunt 11… Stii cum plec in Cuba? Ca uraganul. Sau CU uraganul.🙂 Ciucalata vreau si eu. Acu’ ca a venit iarna o sa-mi comand si eu vreo 2-3 kile. Aia alba imi place cel mai mult.

    Apreciază

     

Lasă un răspuns

 
