RSS

una, si buna

05 Iul

cica nevestei unuia dintre ludovicii francezi (parca, al cinspelea, da’ nu-s sigura) ii placea atit de mult vol-au-vent, incit ar fi vrut  in fiecare iatac si’n orice colt al gradinii, la orice ora din zi , platouri doldora cu bunatatea respectiva. numai ca, tot imbuibindu-se cu ciulama, odata venita ora mesei, nu prea mai putea sa se infrupte din altceva. e, uite o problema importanta, pe care , cum e si firesc, nu muschetarii, nu ministrii, nu cardinalii au rezolvat-o, ci bucatarul: a continuat sa umple tavile cu minunatia culinara, numai ca a umblat la dimensiuni, deci s-a pus pe migaleala. si uite-asa s-a nascut bouchée á la reine. de trei ori ura!

  sub denumirea de vidée si vol-au-vent este cunoscut felul si înn in rindurile fometosilor flamanzi (deci flamanzi, nu flamînzi! of, si-mi promisesem sa nu ma mai folosesc de asa-zisa asta gluma…), dar cel mai des i se zice koninginnehapje. mai usor de facut, decit de pronuntat, bîliv mi.

variatiuni pe tema ciulamalei de pui cu ciuperci, cite vrei: melcilor, pestilor, crevetilor le convine de minune compania aluatului frantuzesc, olandezii pun chiar si bilute de carne tocata de vita in ea. se serveste ca fel principal in pereche, cu cartofi prajiti sau piure, cu pîine bagheta sau neagra, si e fel de baza in meniul destinat copiilor, in restaurantele fara prea multe fitze de pe-aici, pe linga  fish-stick-uri de peste, cu cartofi prajiti si piure de mere(quel bordel!, n-am vazut pîn’acu un copil sa-si termine portia. si asta, nu din cauza cantitatii)

cînd  am gaina  de supa, ciuperci, aluat frantuzesc   si, mai laes,  o lene imensa, mai mult ca sigur ca pun  infometatilor in fata gustarica reginei (nu numa’n sensu de koninginnehapje, da si -n ala ca prea mult efort, pentru o regina, mai ales cea a lenei, nu se cade).

azi am avut gaina de supa, lene incomensurabila si produsul secundar al ei, aluatul  frantzuzesc cumparat de-a gata. deci  am facut vreo cinci clai de buruieni in gradina si ditai blidu cu ciulama, ca’n loc de doua pungi cu ciuperci a cite un sfert de kil, cei trei muschetari -fara de care domnia mea nu si-ar putea uneori rezolva importanta problema a ingredientelor potrivite- au luat doua pungi de o juma de kil. fiecare, se intelege.

mi-am invins lenea numai cit sa pregatesc ciupercile à blanc ( asta inseamna ca ungem cu unt o cratita pe care se potriveste bine un capac, ca punem ciupercile taiate in sferturi in ea, ca le saram si piperam , le stropim cu suc de lamiie -verde pur moa, pe-aia galbena n-o prea iubesc- si ceva vin alb -sigur ca vin alb! ce-ar mai fi sa punem apa! eh, ar fi normal, de fapt, da ce-ar mai fi!-, apoi le punem pe foc maaaare , unde le lasam sa asude, apoi sa se reîmbibe cu zeama lor si cea adaugata de noi. capacul nu se ridica -ok, o data e voie, asa, de curiozitate-, dupa bolboroseala tigaii iti poti da usor seama cind trebuie luata de pe foc. ar trebui  te minunezi de albeata ciupercilor acum,  in caz c’ai inteles  bine bolboroseala).

recunosc ca m-am gindit sa tai pîine, da greu a fost de trecut cu vederea lenea-mi care devenise intre timp infinita. drept pentru care am facut ce a facut si bucatarul reginei, am umblat la dimensiunile „cosuletelor” de aluat, doar ca pe invers: am, facut  ditai tîrnele! una (si buna)pe persoana.

alba de muriviedro, un spaniol de toata increderea ( stors din struguri sauvignon blanc si muscat-zice eticheta, ca daca ea n-ar zice, nici io n-as sti ce sa zic-), m-a sprijinit in lenea mea de-a lungul scurtului proces al fabricarii cinei noastre cea fara de taina (pai doar v-am zis secretu ciupercilor albe!). datorita lui am fost in stare sa mai fac si efortul „decorarii farfuriilor”

si tot datorita lui, poate ca o sa reusesc sa intind mîna si sa apas pe butonu masinii de spalat vase. hai santé, ca da au ba!

 

Lasă un răspuns

 
